Bezpečné používání internetu

 

Žijeme ve světě moderních technologií a bez užívání internetu si náš život už mnohdy ani neumíme představit. Využíváme výhody internetu, jako je možnost získat velmi snadno a rychle jakékoli informace, komunikovat, nakupovat, hrát hry, stahovat soubory. Je to pro nás denní rutina, nad kterou nemusíme ani přemýšlet a můžeme lehce zapomenout na rizika, která jsou s užíváním internetu a souvisejících technologií spjatá. Přitom se jedná o rizika, která by námi neměla být podceňována.

 

 

            Chceme-li se lépe zorientovat v oblasti zabezpečení zařízení, využívajících internet, podíváme se nejdříve na základní pojmosloví největších hrozeb při používání internetu.

 

1. Bezpečnostní hrozby

 

1.1 Malware

 

Malware (zkratka pro škodlivý software) je typ softwaru, který má za úkol zajistit útočníkovi tajný přístup k vašemu zařízení. Mezi nejrozšířenější typy malware patří spyware, adware, phishing, viry, trojské koně, červi, rootkity, ransomware a změny nastavení prohlížeče.

 

1.1.1 Jak se šíří malware?

 

Malware nejčastěji napadne vaše zařízení přes Internet nebo spuštěním infikované přílohy emailu. Může také získat přístup k vašemu počítači prostřednictvím napadených webových stránek, hudebních souborů, panelů nástrojů, instalací zkušebních verzí her, bezplatných programů nebo jakéhokoli jiného souboru staženého z webu.

 

1.1.1 Jak odhalit a odstranit malware?

 

Pomalý počítač je často známkou toho, že je vaše zařízení napadeno škodlivým softwarem, který se vyznačuje vyskakovacími okny, rozesíláním spamu a častými pády systému.

 

Nejlepším způsobem, jak se zbavit malware, je použít spolehlivý nástroj pro odstranění malware, které je součástí každého kvalitního antivirového programu. Avast Antivirus dokáže snadno a rychle odstranit jakýkoli malware z vašeho zařízení.

 

1.1.2 Jak se bránit před malware?

 

Neotvírejte emailové přílohy od neznámých nebo neočekávaných odesilatelů.

 

1.2 Spyware

 

Spyware je typ malware, který je velice obtížné odhalit. Skrytě sbírá informace o vašem chování na internetu, historii prohlížených stránek nebo jiné osobní údaje (například čísla kreditních karet). Často také posílá bez vašeho vědomí tyto informace přes internet třetím stranám. Keylogger je typ spyware, který umožní odposlouchávat vše, co napíšete na klávesnici.

 

1.2.1 Odkud přichází spyware?

 

Spyware se často do vašeho počítače nainstaluje společně s jiným programem nebo při otevření infikované přílohy e-mailu. Můžete na něj také narazit na stránkách nabízejících volné stažení různých souborů (například stránky nabízející bezplatné stažení hudby nebo filmů). Vzhledem k omezeným možnostem odhalení spyware tak většina lidí ani netuší, že je na jejich počítači spyware nainstalován.

 

1.2.2 Jak odhalit a odstranit spyware?

 

V hlavním panelu se mohou objevit nové nebo neznámé ikony programů. Často jsou také vaše vyhledávací dotazy přesměrovány do jiného vyhledávače. Při provádění běžných operací se začnou náhle objevovat podivné chybové zprávy.

 

Antivirové programy s funkcí ochrany proti spyware dokáží odhalit a odstranit z vašeho počítače jakýkoli spyware. Můžete také prověřit podezřelé programy nebo funkce, které jste do vašeho počítače vědomě nenainstalovali.

 

1.2.3 Jak se bránit před spyware?

 

  • Ujistěte se, že váš prohlížeč, operační systém i ostatní programy jsou pravidelně aktualizovány a obsahují poslední verze bezpečnostních záplat.
  • Nastavte si vyšší úroveň zabezpečení vašeho prohlížeče a ochrany soukromí.
  • Při návštěvách stránek pro sdílení souborů se chovejte velice obezřetně.
  • Neklikejte na vyskakující reklamy.

 

1.3 Adware

 

Adware je typ bezplatného softwaru, jehož vývoj je podporován reklamou. Ta se zobrazuje ve vyskakovacích oknech, v panelech nástrojů nebo přímo v prohlížeči. Většina adware programů pouze obtěžuje uživatele vyskakovacími okny, ale nepředstavuje významné riziko. Některé programy však dokáží shromažďovat vaše osobní informace, sledovat historii navštívených webových stránek nebo dokonce nahrávat stisknuté klávesy.

 

1.3.1 Jak se šíří adware?

 

Stejně jako spyware, adware se nejčastěji ukrývá v bezplatných programech. Můžete ho však získat také jako doplněk internetového prohlížeče nebo se do operačního systému nainstaluje přes neopravenou bezpečnostní díru.

 

1.3.2 Jak odhalit adware?

 

Pokud se na vašem zařízení začnou objevovat vyskakovací reklamní sdělení, je pravděpodobně napadeno adware. Okna s reklamou se mohou začít zobrazovat i v případě, že právě neprocházíte webové stránky. Také může být změněna domovská stránka vašeho prohlížeče.

 

1.3.3 Jak odstranit adware?

 

Před odstraněním adware z vašeho zařízení si nezapomeňte zálohovat všechny vaše důležité soubory. Poté použijte antivirový program nebo speciální nástroj na odstranění adware, ukrytého na vašem zařízení.

 

1.3.4 Jak se bránit před adware?

 

  • Ujistěte se, že váš prohlížeč, operační systém i ostatní programy jsou pravidelně aktualizovány a obsahují poslední verze bezpečnostních záplat.
  • Při prohlížení internetových stránek zapněte funkci firewall.

 

1.4 Phishing

 

Phishing je snaha počítačových podvodníků získat vaše citlivé osobní informace, jako jsou hesla, údaje o platebních kartách, rodná čísla nebo čísla bankovních účtů. Šíří se podvodnými emailovými zprávami nebo přesměrováním na falešné webové stránky.

 

1.4.1 Odkud přichází podvodné zprávy zvané phishing?

 

Phishingové zprávy vypadají jako zprávy od důvěryhodných organizací, jako je PayPal, Česká pošta nebo vaše banka. Nicméně se ve skutečnosti jedná o podvod. Pokud vás tyto instituce žádají o aktualizace, ověření nebo potvrzení informací o vašem účtu, měli byste být velice obezřetní. Po kliknutí na odkaz v podvodném emailu jste přesměrováni na falešné stránky, kde vás útočníci nabádají k zadání citlivých informací o vašem účtu, což může vést ke krádeži identity.

 

1.4.2 Jak odhalit phishing?

 

Obdržíte zprávu s žádostí o zadání vašich osobních informací, obvykle prostřednictvím emailu nebo internetových stránek.

 

1.4.3 Jak odstranit phishing?

 

Protože podvodné praktiky nemohou být zcela odstraněny, je zapotřebí naučit se phishing rozpoznat a ignorovat. Kontrolujte pravidelně své webové stránky a zaměřte se na změny, které se na vašich stránkách objevily bez vašeho vědomí. Pokud je to možné, pravidelně aktualizujte důležité soubory na vašich webových stránkách.

 

1.4.4 Jak se bránit phishingovým útokům?

 

  • Základním pravidlem je obezřetnost.
  • Neklikejte na odkazy v nevyžádané poště nebo na Facebooku.
  • Neotvírejte přílohy nevyžádaných emailových zpráv.
  • Chraňte si svá hesla a nikomu je neprozrazujte.
  • Nikomu nesdělujte vaše citlivé informace – po telefonu, osobně nebo emailem.
  • Kontrolujte správnost URL adresy navštěvovaných stránek. V mnoha případech při phisingovém útoku vypadá webová adresa na první pohled zcela důvěryhodně. Rozdíl naleleznete v detailech. Například v chybném písmeně v URL adrese nebo v odlišné doméně (.com namísto .cz).
  • Pravidelně aktualizujte váš prohlížeč a instalujte bezpečnostní záplaty.

 

1.5 Počítačový virus

 

Počítačový virus je program nebo část kódu, která se spustí na vašem PC bez vašeho vědomí nebo svolení. Některé viry pouze znepříjemňují uživateli život. Většina virů je ale navržena tak, aby získala kontrolu nad napadeným systémem a prováděla destruktivní akce. Virus se může šířit z počítače na počítač prostřednictvím různých sítí, stejně tak jako biologický virus přechází z člověka na člověka.

 

1.5.1 Odkud útočí počítačové viry?

 

Viry se zpravidla skrývají do běžně používaných programů, jako je například prohlížeč PDF souborů, instalační soubory atp. Můžete také obdržet infikovaný soubor v příloze emailu nebo ho získat pouhým stažením z Internetu. Jakmile spustíte program, kliknete na příponu nebo otevřete infikovaný soubor, virus se automaticky spustí. Kód viru se poté může začít kopírovat do jiných souborů a provádět změny ve vašem počítači.

 

1.5.2 Jak odhalit virus?

 

Může například docházet k výpadkům vašeho internetového připojení. Viry také často odstraní nebo deaktivují vaši antivirovou ochranu a firewall. Počítače infikované viry jsou dokonce schopny spouštět různé akce bez vašeho vědomí.

 

1.5.3 Jak odstranit virus?

 

Odstraňte všechny dočasné soubory a spusťte ve vašem antivirovém programu kompletní kontrolu systému. Pokud se na vašem počítači objeví viry, odstraňte je.

 

1.5.4 Jak se bránit před viry?

 

  • Vyhněte se stahování programů z neznámých zdrojů.
  • Neotevírejte přílohy nevyžádaných emailu nebo zprávy od neznámých kontaktů na Facebooku.
  • Stahujte Android aplikace pouze z oficiálního obchodu Google.
  • Ochraňte svůj telefon aplikací Avast Free Mobile Security

 

1.6 Trojský kůň

 

Trojský kůň je typ viru, který předstírá, že uživateli přináší přidanou hodnotu v podobě užitečné funkce, bezplatného programu nebo zábavy. Ve skutečnosti však způsobuje škody nebo krádeže dat.

 

1.6.1 Kde nejčastěji narazíte na Trojského koně?

 

Trojský kůň se často šíří infikovanými emailovými přílohami, bývá ukrytý v bezplatných aplikacích a hrách, filmech nebo pohlednicích.

 

1.6.2 Jak odhalit Trojského koně?

 

Počítač se často kvůli zvýšené zátěži procesoru výrazně zpomalí.

 

1.6.3 Jak odstranit Trojského koně?

 

Nejlepší způsob je používat spolehlivou antivirovou ochranu, která dokáže detekovat a odstranit veškeré trojské koně na vašem zařízení. Při ručním odstraňování trojského koně je nutné ručně odstranit všechny programy, které jsou s nalezeným trojským koněm propojeny.

 

1.6.4 Jak se vyhnout napadení Trojským koněm?

 

  • Neotvírejte neznámé soubory v přílohách vašich emailů. Infikované soubory mají obvykle přípony .exe, .vbs nebo .bat.
  • Pravidelně aktualizujte váš antivirový program a používejte funkci firewall.

 

1.7. Spam

 

Spam je nevyžádaná zpráva, která propaguje různé produkty a služby. Je to elektronická verze nevyžádané pošty.

 

1.7.1 Odkud pochází spam?

 

Spammeři tradičně používají k rozesílání svých zpráv emailovou komunikaci. Často lze nalézt spam i na stránkách blogů, sociálních sítí, v komunikačních programech nebo v mobilních zařízeních.

 

1.7.2 Jak odhalit spam?

 

Ve vašem zařízení se začnou pravidelně objevovat nevyžádané zprávy. Spammeři se vydávají za důvěryhodné firmy, přátele nebo rodinné příslušníky.

 

1.7.3 Jak odstranit spam?

 

Nastavte si ve vaší emailové schránce spamový filtr a reportujte všechny podezřelé zprávy. Odhlaste svoji emailovou adresu z odběru jakýchkoli nevyžádaných novinek a trpělivě označujte doručené nevyžádané zprávy jako spam.

 

1.7.4 Jak se bránit před nástrahami spamu?

 

  • Při registraci k jakékoli online službě se ujistěte, že jste odškrtli předvolené nastavení. Obvykle se jedná o povolení používat váš email k marketingovým účelům.
  • Klikáním na odkazy ve zprávách nebo odpovídáním na tyto zprávy pouze potvrzujete platnost vaší emailové adresy. To může způsobit ještě větší množství nevyžádaných zpráv.
  • Pravidelně ve vaší emailové schránce označujte nevyžádané zprávy jako spam.
  • Založte si další emailovou adresu, určenou výhradně pro online nákupy, skupinové chaty, k odběru novinek atd. Snížíte tím pravděpodobnost, že nevyžádané zprávy zahltí vaši hlavní emailovou schránku.

 



 

Antivirus AVAST

 

            Před všemi výše popsanými hrozbami je možné se relativně jednoduše chránit a to používáním kvalitního antivirového programu. Antivirus AVAST nabízí i v základní verzi ochranu před malwarem a viry a v rozšířené verzi i před podvodnými weby, soubory s nebezpečným obsahem či spamem. Taktéž nabízí zabezpečení hesel, internetového bankovnictví i routeru.

 

Mezi nejnovější funkce patří speciální technologie, zachycující neznámé soubory, které jsou v reálném čase odeslány do virové laboratoře, okamžitě analyzovány a případně zařazeny do virové databáze. Velmi praktickou se jeví i novinka v podobě lepšího zabezpečení domácí sítě, kdy jsou detekovány hrozby pro router. Základní verze antivirového programu je zdarma, rozšířené verze jsou placené, ale nabízí 30ti denní zkušební verzi zdarma. Další nespornou výhodou je snadná a rychlá instalace.

 

Všechny verze antivirového programu včetně návodu na instalaci jsou dostupné na webu společnosti AVAST: https://www.avast.com/cs-cz/index.

 

Volba prohlížeče

 

V rámci zajištění co největšího bezpečí při používání internetu je dobré nepodceňovat ani volbu správného prohlížeče. Na internetu najdete velké množství článků a porovnání jednotlivých prohlížečů a vždy záleží na preferencích konkrétního uživatele, jaký prohlížeč si zvolí. Na základě nejnovějších informací se jako dlouhodobě nejbezpečnější prohlížeč jeví Google Chrome[4], jehož užívání nijak zásadně nezpomaluje chod počítače. Dalšími výhodami je jednoduché používání a snadná instalace, kterou v několika málo krocích zvládne i méně zdatný uživatel.

 

Návod na instalaci Google Chrome[5]

 

Windows

 

Chcete-li nainstalovat Chrome pro svůj uživatelský účet, postupujte následovně:

 

  1. Stáhněte instalační soubor.
  2. Po zobrazení výzvy klikněte na tlačítko Spustit nebo Uložit.
  3. Pokud jste zvolili možnost Uložit,dvojitým kliknutím na instalační soubor zahajte proces instalace. Automaticky se importuje vaše nastavení domovské stránky a historie prohlížeče.
  4. Spuštění Chromu:
    1. Windows 7: Po dokončení nastavení se otevře okno prohlížeče Chrome.
    1. Windows 8 a 8.1: Až se zobrazí uvítací dialogové okno, můžete zvolit výchozí prohlížeč kliknutím na Další.
    1. Windows 10: Po dokončení nastavení se otevře okno prohlížeče Chrome. Poté můžete Chrome nastavit jako výchozí prohlížeč.

 

Mac

 

  1. Stáhněte obraz disku.
  2. Otevřete soubor s názvem Google Chrome.dmg. 

 

Aplikace Chrome

 

  • V okně, které se otevře, vyhledejte ikonu Chrome . Přetáhněte ji do složky Applications (Aplikace). Pokud nemáte práva správce, budete vyzváni k ověření identity. Pokud ověření nemůžete provést, přetáhněte ikonu do takového umístění v počítači, ke kterému máte přístup (např. na plochu). 
  • Spusťte prohlížeč Chrome. Automaticky se importuje vaše nastavení domovské stránky a historie prohlížeče.
  • Spusťte nástroj Finder.

 

https://lh3.googleusercontent.com/aor-X4q7aMuiAMtk-U3yoc36qb6u6LTN2TECS3abB1qlitx00aQT7X7eFyfm05jWaw_g=h18

 

  • Na postranním panelu okna napravo od Google Chrome klikněte na Vysunout .

 

Linux

 

K instalaci Chromu použijte stejný instalační software, jaký používáte k instalaci ostatních programů v počítači. Nejprve ověřte, zda máte přístup administrátora.

 

  1. Stáhněte instalační soubor.
  2. Kliknutím na tlačítko OK otevřete balíček.
  3. Klikněte na tlačítko Install Package (Nainstalovat balíček).
  4. Google Chrome do správce softwaru přidá své programové informace, aby jej bylo možné aktualizovat.

 

Historie prohlížeče

 

            Ukládání historie prohlížeče, tedy prohlížených webových stránek a také stažených souborů, patří mezi standardní funkce všech webových prohlížečů. Násilní partneři mívají silnou potřebu kontroly a to i v oblasti moderních technologií – chtějí vědět, jaké webové stránky jejich partnerka navštěvuje, jaké sociální sítě využívá. K získání těchto informací se agresor prostřednictvím právě této funkce prohlížeče snadno dostane. Samozřejmě není žádoucí, aby věděl, že si jeho partnerka vyhledává informace např. o specializovaných centrech, kde by se jí mohlo dostat odborné pomoci. Je tedy bezpečnější, aby klientka uměla tyto informace z prohlížeče smazat.

 

            Nabízí se několik variant: je možné smazat celou historii prohlížení, což ale může působit poměrně nápadně a z hlediska agresora „podezřele“, protože uživatelé tento úkon běžně neprovádějí. Bezpečnější možnost je smazat historii jen za určité období, např. za poslední hodinu nebo z historie smazat jen určité weby.

 

            Podrobný návod, jak postupovat v Google Chrome je zde:[6]

 

Zobrazení celé webové historie

 

Na stránce Historie jsou zobrazeny webové stránky, které jste navštívili za uplynulých 90 dní. Nejsou zde uloženy stránky zabezpečených webů, stránka navštívené v anonymním režimu ani stránky, které jste z historie prohlížení smazali.

 

  1. V počítači spusťte Chrome.

 

Další

 

  • Vpravo nahoře klikněte na ikonu možností .

 

a poté

 

  • Klikněte na Historie  Historie.

 

Vymazání celé historie

 

  1. V počítači spusťte Chrome.

 

Další

 

  • Vpravo nahoře klikněte na ikonu možností .

 

a poté

 

  • Klikněte na Historie  Historie.
  • Klikněte na tlačítko Vymazat údaje o prohlížení. Zobrazí se dialogové okno.
  • V rozbalovací nabídce vyberte, kolik historie chcete smazat. Chcete-li smazat veškerou historii prohlížení, vyberte možnost od počátku věků.
  • Zaškrtněte políčka u dat, která má Chrome smazat, včetně možnosti Historie procházení. Další informace o typech údajů o prohlížení, které lze smazat.
  • Klikněte na tlačítko Vymazat údaje o prohlížení.

 

 

 

Smazání konkrétních položek z historie

 

Ručně můžete smazat vybrané části historie. Konkrétní položku můžete vyhledat pomocí vyhledávacího pole v horní části stránky.

 

  1. V počítači spusťte Chrome.

 

Další

 

  • Vpravo nahoře klikněte na ikonu možností .

 

a poté

 

  • Klikněte na Historie  Historie.
  • Zaškrtněte políčko vedle každé webové stránky, kterou chcete z Historie odstranit.
  • V horní části stránky klikněte na tlačítko Odstranit vybrané položky.
  • Zobrazí se okno k potvrzení. Klikněte na Odebrat.

 

Odstranění konkrétních miniatur ze stránky Nová karta

 

Zavřít

 

Chcete-li zobrazit často navštěvované stránky, otevřete stránku Nová karta. Chcete-li odstranit miniaturu, umístěte na ni kurzor a klikněte na Zavřít .

 

Ve všech prohlížečích funguje klávesová zkratka Ctrl + Shift + Delete, po jejímž použití se automaticky objeví nabídka na správu historie prohlížení.

 

Anonymní okno

 

Za normálních okolností vidí údaje o aktivitě uživatelky na internetu jak poskytovatel internetu, tak navštívené weby a veškerá aktivita se ukládá do Historie prohlížení. Všechny rozšířené prohlížeče nabízí možnost používat internet, aniž by se aktivita uživatelky, tedy prohlížené stránky a informace o stahování souborů, ukládaly do Historie. To však neznamená, že aktivitu nezaznamenává poskytovatel internetu a navštívené weby.

 

Tato „anonymní varianta“ však může být velmi prospěšná našim klientkám, které si např. shánějí informace v souvislosti s plánem řešit svou situaci. Mohou hledat kontakty na OSPOD, specializovaná centra, azylové domy nebo si mohou hledat informace ohledně právního postupu. Samozřejmě je možné takové klientce poradit, aby mazala historii prohlížeče, ale pokud to nikdy nedělala, může to násilnému partnerovi připadat podezřelé. O používání anonymního okna se agresor nemá šanci dozvědět, takže je to nejbezpečnější způsob.

 

Zde je konkrétní postup, jak vytvořit a zavřít anonymní okno v prohlížeči Google Chrome.

 

Otevření anonymního okna

 

V počítači můžete otevřít anonymní okno, aby Chrome neukládal historii prohlížení. Mezi anonymním oknem a otevřenými běžnými okny lze přepínat. V anonymním režimu však budete pouze v anonymním okně.

 

  1. Spusťte prohlížeč Chrome.
  2. Vpravo nahoře klikněte na ikonu možností   Nové anonymní okno.
  3. Otevře se nové okno. V horním rohu bude šedá ikona anonymního režimu .

 

Anonymní okno lze otevřít také pomocí klávesové zkratky:

 

  • Windows, Linux nebo Chrome OS: Stiskněte Ctrl + Shift + n.
  • Mac: Stiskněte  + Shift + n.

 

Ukončení a opuštění anonymního režimu

 

Anonymní režim je spuštěn v samostatném okně Chromu mimo běžné relace prohlížení. Chcete-li anonymní režim ukončit, je potřeba zavřít všechna anonymní okna.

 

  1. Přejděte na anonymní okno.
  2. V rohu okna klikněte na tlačítko zavření .
    • Windows a Linux: Tlačítko naleznete vpravo nahoře.
    • Mac: Tlačítko naleznete vlevo nahoře.

 

            Hesla

 

Při používání hesel na internetu platí několik základních pravidel, které není dobré podceňovat. Všechny jsme o těchto pravidlech mockrát slyšely, ale málokterá z nás se jimi skutečně v plném rozsahu řídí.

 

  • K přihlášení do více účtů nikdy nepoužívat stejné heslo. Pokud bude heslo jednou prolomeno, identita uživatelky je vážně ohrožena a může být odcizena.
  • Nepoužívejte jednoduchá hesla typu jméno, rok narození, slova typu „heslo“, „admin“, „1234“ apod.
  • Bezpečné heslo má min. 10 znaků a ideálně obsahuje kombinaci velkých a malých písmen, číslic a symbolů.  Je lepší se vyhnout slovům s diakritikou – kvůli případným problémům s přihlášením v zahraničí.
  • Jako heslo lze použít třeba verš z oblíbené písničky nebo výrok z filmu, který zašifrujete. Např. věta „Kde udělali soudruzi z NDR chybu?“ může v heslu vypadat jako Kd01ud02so03NDR04chy05. Takový formát hesla je již považován za bezpečný, silný, těžko prolomitelný.
  • Hesla je vhodné také pravidelně, např. každé 3 měsíce, měnit. Čím jednodušší heslo je, tím častěji si zaslouží obměnu. V případě zjištění, že někdo již heslo prolomil nebo se o to pokouší, tak změnit neprodleně!
  • Nezadávat hesla do počítačů, nad kterými nemáte přímou kontrolu, např. v internetových kavárnách.
  • Nepovolovat automatické ukládání hesel v prohlížeči – pokaždé heslo zadávat. Zdůraznit – internetové bankovnictví, sociální sítě, e-mail.
  • Pro správu hesel je možné využívat specializované programy či aplikace, např. HESLA AVAST PRO PC.

 

Výsledek obrázku pro bezpečné heslo internet

 

Bezpečné používání sociálních sítí

 

            Sociální sítě se v poslední době těší velké oblibě po celém světě a výjimkou není ani Česká republika. Sociální sítě fungují na principu, kdy si uživatelé vytváří osobní veřejné profily, mohou spolu vzájemně komunikovat, chatovat, sdílet fotografie, videa či jiné příspěvky, hrát hry apod. Založení účtu nebo profilu na těchto sítích bývá velmi snadné, ale základní nastavení není zrovna to nejbezpečnější. Je lepší, když si uživatel po založení účtu znovu projde nastavení bezpečnosti a mnohé parametry upraví. Uživatelé těchto sítí si mnohdy neuvědomují rozsah a dopad informací, které o sobě dobrovolně poskytují.

 

                Facebook       

 

Facebook je dlouhodobě nejoblíbenější sociální sítí na světě. V srpnu roku 2015 bylo celosvětově evidováno 1,5 miliardy aktivních uživatelů a počet uživatelů v ČR se odhaduje na více než 4 miliony.

 

Základní bezpečnostní pravidla používání Facebooku:

 

Pečlivě zvažte, jaké informace o sobě chcete uvádět, vyhněte se zadávání údajů o Vašem přesném datu narození, o aktuální adrese bydliště. Uvažujte také, koho požádáte o přátelství, případně komu přátelství povolíte a jak si nastavíte soukromí.

 

Přehled soukromí. Na horní tmavě modré liště vpravo je symbol malého zámku, po jehož rozkliknutí se objeví čtyři podkapitoly:

 

  1. Prohlídka soukromí: Zde je možné ve 3 krocích nastavit, kdo může vidět naše příspěvky, aplikaci a profil. Nejlepší je, aby všechny informace mohli vidět jen naši přátelé, nikoliv např. přátelé našich přátel nebo dokonce všichni uživatelé.
    1. Kdo uvidí můj obsah: Opět je dobré mít nastaveno, že každý další příspěvek v základním nastavení uvidí pouze přátelé. V tomto okně je také možné si nechat zobrazit, jak vypadá náš profil pro „cizího“ člověka, tedy pro někoho, koho nemáme ve skupině svých přátel. Jednoduše to zjistíme kliknutím na položku „Co mohou ostatní lidé vidět na mém profilu Timeline“.
    1. Kdo mě může kontaktovat: Můžeme si vybrat mezi variantou všech lidí a přátelů přátel.
    1. Jak někomu zabráním, aby mě obtěžoval: Pro naše klientky možná stěžejní informace, jak zabránit např. bývalému partnerovi, aby jim mohl psát zprávy nebo sledovat její nejnovější příspěvky. Blokace konkrétního uživatele je aktivována zadáním jeho jména či e-mailu a počet blokací není omezen.

 

Projdeme-li všechny tyto kroky, získáme základní představu o nastavení našeho soukromí. Pro opravdu pečlivou kontrolu našeho profilu však můžeme využít ještě další možnosti, které jsou obsažené pod záložkou Nastavení. Ta se ukrývá znovu v základní horní liště vpravo pod symbolem trojúhelníku. Po rozbalení nabídky je pátou volbou odspodu volba Nastavení. Klinutím na ni se dostáváme do podrobnějšího nastavení celého profilu.

 

Obecné: Zde jsou údaje, se kterými byl účet založen. Jsou tu také informace o našem hesle, např. kdy bylo naposledy změněno a je možné ho tu jednoduše změnit.

 

Zabezpečení: K dispozici jsou tu další možnosti, jak nad vlastním účtem získat lepší kontrolu, např. je možné získat upozornění, pokud by se někdo další přihlásil na náš účet.

 

Soukromí: Nabízí podrobnější informace o zobrazování informací na našem profilu a také nastavuje podmínky, za kterých nás někdo může kontaktovat.

 

Timeline a označování: Je možné zde nastavit, kdo má právo Vás označit ve svém příspěvku a zda bude potřebovat Váš souhlas se sdílením každého konkrétního příspěvku.

 

Blokování: Nabízí rozšířené nastavení blokací, např. můžete určit uživatele, kteří o Vás neuvidí žádné informace nebo Vás nebudou moci kontaktovat ani zasláním zprávy.

 

Jazyk: Umožňuje nastavit komunikační jazyk.

 

Upozornění: Na tomto místě je možné nastavit, jaká upozornění a jakým způsobem Vám mají být zaslána. Zapnutím zaslání upozornění máte kompletní přehled o veškerém dění na Vašem profilu.

 

Mobil: Zde je nastaveno telefonní číslo uživatele.

 

Veřejné příspěvky: V této sekci je možné nastavit, kdo další kromě Vašich přátel uvidí Vaše veřejně sdílené příspěvky.

 

Další podkapitoly Nastavení nejsou z hlediska bezpečí tolik významné, nebudeme se jim zde tedy více věnovat.

 

Bezpečné používání mobilních telefonů

 

Jestli se nějaká zařízení v krátké době opravdu zásadně změnila, jsou to tzv. chytré telefony, které získaly v poslední době mnoho nových funkcí a nově obsahují mnoho osobních dat a často citlivých údajů. Používání smartphonu si tedy vyžaduje také dodržování bezpečnostních pravidel, která nastiňujeme níže.

 

1. Vždy zabezpečte smartphone heslem

 

Zabezpečení telefonu heslem by mělo být samozřejmostí. Obětujete tím část uživatelského komfortu, protože při každém použití mobilního telefonu musíte zadat heslo; mobilní telefon ale nebude moci použít kdokoliv jiný. Většina telefonů umožňuje ochranu čtyřmístným číselným pinem nebo „nakreslením“ nějakého obrazce na displej.

 

2. Nechte zařízení automaticky se zamykat

 

Pokud máte telefon chráněn heslem či pinem, měli byste ho i nechat automaticky zamykat. Budete mít jistotu, že při jeho opuštění se zablokuje a nestane se cílem zvědavých kolegů.

 

3. Nainstalujte bezpečnostní software

 

Bezpečností software je nutností zejména na platformě Android, která je díky své rozšířenosti cílem útočníků. Komplexní ochranu mobilního telefonu zajistí Avast Mobile Security, což je program, který kontroluje bezpečnost aplikací, umožňuje chránit aplikace heslem, šifruje přijaté i odeslané zprávy, odstraňuje nepotřebné soubory, ale také šetří baterii a poskytuje prostor pro ukládání fotek.

 

4. Stahujte aplikace pouze z bezpečných zdrojů

 

Stahování aplikací z jiných zdrojů, než z oficiálního obchodu, je velice nebezpečné. Útočníci na to spoléhají, a jedná se o nejčastější způsob, jak se může malware do vašeho telefonu dostat. Oficiální zdroje aplikací, jako jsou Google Play či Windows Phone Store, vyžadují u aplikací digitální podpis autora certifikátem pro podpis kódu, a aplikace pravidelně kontrolují.

 

5. Kontrolujte práva aplikací

 

Tato rada se týká zejména operačního systému Android, ve kterém musí uživatel souhlasit s požadavky programu na přidělení práv. Většina uživatelů tato varování nečte, takže neví, jaká práva program vyžaduje. Může si například vyžádat právo na posílání aplikací a následně z telefonu oběti posílat drahé prémiové SMS, nebo může zneužít vaše osobní údaje, nebo údaje kontaktů.

 

Pokud se vám zdají požadavky programu přehnané nebo podezřelé, je lepší takový program neinstalovat. Operační systém Android od verze 6 umožňuje povolit/zakázat oprávnění aplikace až při jeho prvním použití. To je velmi užitečné, můžete totiž tak povolit např. přístup k fotoaparátu, ale zakázat sledování polohy telefonu.

 

Krajním řešením může být obnova mobilu do továrního nastavení. Obnova továrního nastavení vrátí telefon do stavu, kdy ho nový majitel vybaluje z krabice a poprvé zapíná – tedy bez nastavení, aplikací či dat. Pokud máte v telefonu data, o která nechcete přijít, např. fotografie, nejdřív si data zálohujte.

 

Obnova továrního nastavení se nejčastěji doporučuje v situacích, kdy telefon reaguje pomalu, „zasekává se“. Naše klientky by ji však mohly využít v situacích, kdy mají podezření, že jsou v jejich telefonu aplikace, sloužící k jejich sledování či kontrole.

 

Postup, jak provést obnovu do továrního nastavení:

 

  1. Otevřete systémové nastavení.
  2. Přejděte do sekce Zálohování a obnovení dat.
  3. V případě, že používáte zabezpečení PINem či gestem, systém vás požádá o jeho zadání.
  4. Zkontrolujte, zda je aktivní funkce Automatické obnovení.
  5. Použijte volbu Obnovení továrních dat.
  6. Opět můžete být požádáni o zadání PINu nebo gesta.
  7. Pokud to zařízení dovoluje, aktivujte volbu Smazat vnitřní úložiště.
  8. Následně použijte tlačítko Resetovat telefon/tablet.

 

            Tyto aplikace si zaslouží naši větší pozornost. Jako příklad si uvedeme aplikaci Rodinné sdílení a poloha, kterou nabízí Apple do svých iPhonů.

 

            Rodinné sdílení a poloha

 

Když se připojíte k rodinné skupině, můžete s jejími členy sdílet svou polohu.

 

Jak to funguje

 

Když se připojíte k rodině, zobrazí se dotaz, jestli s jejími členy chcete sdílet svou polohu. Pokud potvrdíte souhlas:

 

 

Pokud členové rodiny potvrdí svůj souhlas, budete na svých zařízeních ve zmiňovaných aplikacích vidět jejich polohu.

 

Zvolte dobu sdílení

 

Při připojení k rodině můžete zvolit, jestli chcete sdílet svou polohu. Zvolená nastavení najdete v Nastaveních > iCloud > Sdílet moji polohu.

 

Pokud sdílení své polohy chcete zastavit, možnost Sdílet moji polohu vypněte. Tím se vaše poloha skryje před všemi členy vaší rodiny a všemi vámi schválenými přáteli.

 

Pokud chcete vybrat určité členy rodiny, se kterými chcete svou polohu sdílet, klepněte na jejich jména.

 

Zvolte, ze kterého zařízení chcete svou polohu sdílet

 

Ve výchozím nastavení vaši polohu sdílí zařízení, které jste použili k přihlášení do Rodinného sdílení. Pokud polohu chcete sdílet z jiného zařízení:

 

  1. Přejděte do Nastavení > iCloud > Sdílet moji polohu a klepněte na Od. 
  2. Vyberte zařízení, ze kterého chcete sdílení provádět.

 

Použijte sdílení polohy se službou Najít iPhone

 

Když se připojíte k Rodinnému sdílení a rozhodnete se, že budete se členy rodiny sdílet svoji polohu, budou moct vyhledat a zabezpečit vaše ztracené zařízení.

 

Pokud jste na svém zařízení zapnuli funkci Najít iPhone, člen rodiny má tyto možnosti:

 

  • Může si zobrazit polohu a online nebo offline stav vašeho zařízení.
  • Může na ztraceném zařízení přehrát zvuk, který vám ho pomůže najít.
  • Pokud je na zařízení nastavený přístupový kód, může ho uvést do režimu Ztraceno.

 

Pokud svou polohu nesdílíte, členové rodiny nemají k polohovým informacím vašich zařízení přístup. Členové rodiny vám můžou pomoct i bez polohových informací. Můžou prověřit stav online nebo offline vašeho zařízení, přehrát v zařízení nějaký zvuk nebo ho uvést do režimu Ztraceno.

 

6. Instalujte aktualizace systému

 

Aktualizace systému většinou přináší opravy bezpečnostních chyb. Někdy i žádané nové funkce. U mobilních telefonů se těší velké popularitě a není důvod, proč aktualizace na mobil neinstalovat. Mějte na paměti, že o chybách se útočníci oficiálně dozví, a pokud nenainstalujete opravu, začnou tyto známé zranitelnosti zneužívat.

 

7. Pozor na odkazy v e-mailech a SMS

 

Zde platí podobné pravidla, jako u virů sířených e-mailem v 90. letech. Nevyžádané přílohy a odkazy neotvírejte, zejména pokud jsou od neznámých zdrojů. Ty se většinou snaží využít nějakého populárního tématu, a posílat s ním související závadný obsah.

 

8. Šifrujte

 

Používejte šifrování všude, kde je to možné. Rovněž v mobilních internetových prohlížečích používejte SSL certifikáty a zabezpečený protokol https. S mobilním telefonem se na rozdíl od domácího počítače připojujete do cizích sítí, nad kterými nemáte kontrolu (veřejné WiFi hotspoty).

 

9. Vypínejte automatické připojení WiFi

 

Pokud WiFi nepoužíváte, vypněte ji. Nejen že ušetříte baterii, ale přispějete k bezpečnosti dat v telefonu uložených. Nikdy nevíte, co všechno telefon do připojené sítě posílá, a jaké údaje mohou uniknout. Telefon se při zapnuté WiFi automaticky připojí na již známou síť, a začne synchronizovat data.

 

10. Vypínejte Bluetooth, pokud ho nepoužíváte

 

Bluetooth je perfektní nástroje pro připojení, ale pamatujte na to, že kdokoliv vám může poslat data, proto byste neměli přijímat soubory od neznámých uživatelů. Telefon můžete nastavit tak, aby nebyl zjistitelný.

 

Závěrečné shrnutí

 

  • Počítač, tablet i mobil zajistit heslem.

 

  • Přihlašovací údaje vždy zadávat, nemít je uložené v prohlížeči.

 

  • Hesla mít bezpečná, těžko prolomitelná.

 

  • Mazat historii prohlížení, když hledáte informace např. ohledně řešení rodinné situace.

 

  • Používat anonymní okno v prohlížeči.

 

  • Pravidelně kontrolovat aplikace a jejich práva kvůli riziku sdílení polohy.

 

  • Podezřelé aplikace raději smazat, případně obnovit na telefonu tovární nastavení.

 

  • V případě nutnosti obnovit na telefonu tovární nastavení.

 

  • Zablokovat násilnému partnerovi možnost kontaktovat oběť.

 

  • Po ukončení vztahu s násilným partnerem pečlivě zkontrolovat všechny aplikace v mobilu, požádat poskytovatele internetu o změnu hesla na routeru a poté změnit přístupová hesla.